خواص سلامتی اسفناج

  • اسفناج یک غذای سرشار از مواد مغذی با کالری بسیار کم می‌باشد. سبزیجاتی همچون اسفناج برای پوست، مو، و سلامت استخوان ها بسیار مهم می‌باشند. همچنین پروتئین، آهن، ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن را نیز تامین می‌کنند.

مصرف اسفناج می‌تواند باعث بهبود کنترل گلوکز خون در افراد دیابتی شود، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، فشار خون را پایین می‌آورد، سلامت استخوان‌ را افزایش می‌دهد و همچنین می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به آسم شود.

اسفناج توسط فرهنگ‌های مختلفی در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است، به ویژه در مدیترانه‌ای ها، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا! اسفناج از آنجایی که ارزان است و به راحتی آماده می‌شود، می‌تواند به راحتی در بسیاری از رژیم های غذایی مورد استفاده قرار بگیرد.

چند حقیقت جالب درباره اسفناج

• اولین کتاب آشپزی در انگلیس به نام “Forme of Cury” که در سال ۱۳۹۰ منتشر شده است، از اسفناج نیز نام برده است.

• بر اساس گفته وزارت کشاورزی آمریکا، مصرف ۱۰۰ گرم اسفناج، ۲۸/۱ میکروگرم ویتامین C برای شما فراهم خواهد کرد که ۳۴% از مقداری است که در روز برای یک نفر توصیه می‌شود.

• در کل ۳ نوع اسفناج وجود دارد.

• اسفناج می‌تواند به عنوان جزئی از بشقاب شما به صورت پخنه و یا خام سرو شود.

خواص اسفناج

مدیریت دیابت

اسفناج دارای آنتی‌اکسیدانی به نام آلفا لیپوئیک اسید است که باعث کاهش گلوکز، افزایش حساسیت به انسولین و همچنین باعث جلوگیری از تغییرات ناشی از استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به دیابت می‌شود.

• جلوگیری از سرطان

اسفناج و دیگر سبزیجاتی که حاوی کلروفیل هستند، در جلوگیری از اثرات سرطان زایی آمین های هتروسیلیکلی که در هنگام کباب کردن غذاهای با درجه حرارت بالا تولید می شوند، موثر است.

جلوگیری از آسم

خطر ابتلا به آسم در افرادی که میزان بالایی از مواد مغذی خاصی را مصرف می کنند کمتر است. یکی از این مواد مغذی بتا کاروتن است که اسفناج منبعی سرشار از آن به شمار می‌رود. زردآلو، کلم بروکلی، کدو و هویج نیز منابع غنی از بتا کاروتن هستند.

• کاهش فشار خون

با توجه به اینکه اسفناج منبعی غنی از پتاسیم می‌باشد، برای افراد دارای فشار خون بالا توصیه می شود؛ پتاسیم می تواند به کاهش اثرات سدیم در بدن کمک کند. مصرف پتاسیم کم ممکن است به همان اندازه مصرف بالای سدیم، خطر فشار خون بالا را به همراه داشته باشد

از دیگر مواد غذایی دارای پتاسیم می‌توان به آووکادو، موز، چغندر، سیب زمینی، گوجه فرنگی، لوبیا و پرتقال اشاره کرد.

 سلامت استخوان ها

مصرف کم ویتامین K با افزایش خطر شکستگی استخوان همراه است. مصرف مناسب ویتامین K برای سلامتی بسیار مهم است، زیرا به عنوان یک اصلاح کننده پروتئین های ماتریکس استخوان، جذب کلسیم را بهبود می بخشد و ممکن است دفع ادراری کلسیم را کاهش دهد.

• نظم بخشیدن به دستگاه گوارش

اسفناج سرشار از فیبر و آب است که هر دو به جلوگیری از یبوست کمک می کنند و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شوند.

سلامت مو و پوست

اسفناج حاوی ویتامین A است که برای تولید چربی بدن لازم است تا مو را مرطوب نگه دارد. ویتامین A نیز برای رشد تمام بافت های بدن، از جمله پوست و مو ضروری است. اسفناج و سایر سبزیجات برگدار با ویتامین C بالا، ساخت و نگهداری کلاژن را که سازنده ساختار پوست و مو است، فراهم می‌کنند.

کمبود آهن یکی از علل شایع ریزش مو می‌باشد که ممکن است از طریق مصرف غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج بتوان از آن جلوگیری کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا